Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Pragniemy zgłosić do Nagrody CUMULUSY 2023 Muzeum Lotnictwa Polskiego w kategorii promotor lotnictwa.
Muzeum Lotnictwa Polskiego w tym roku obchodzi jubileusz 60-lecia działalności.
Początkowo planowano, aby muzeum powstało w Warszawie, jednak nie znaleziono tam dogodnej lokalizacji na jego budowę i wówczas zwrócono uwagę na Kraków, gdzie rozbudowa Nowej Huty spowodowała przeniesienie w 1963 r. istniejącego od czasu I wojny światowej lotniska Rakowice-Czyżyny do Balic. Dzięki temu pozostały puste hangary wraz z infrastrukturą, które były gotowe na przyjęcie lotniczych eksponatów.
I tak w 1963 r. Zarząd Główny Aeroklubu PRL powołał Ośrodek Ekspozycji Sprzętu Lotniczego przy Aeroklubie Krakowskim, a do Krakowa zaczęto zwozić stare samoloty.
23.08.1964 r. – otwarto Wystawę Lotniczą z okazji 20-lecia PRL, nazwaną Krakowskim Salonem Lotniczym, na której zaprezentowano 62 statki powietrzne.
01.01.1967 r. – Ośrodek Wiedzy Lotniczej i Astronautycznej został przejęty przez Naczelną Organizację Techniczną i otrzymał nazwę Muzeum Lotnictwa.
Od 1971 r. muzeum zostało podporządkowane Ministerstwu Komunikacji, otrzymało statut oraz nazwę Muzeum Lotnictwa i Astronautyki.
W 1991 otwarto ekspozycję silników w dawnym garażu 2 Pułku Lotniczego, przekazanym muzeum przez wojsko.
W 1992 r. oddano do użytku mały hangar i umieszczono w nim ekspozycję samolotów z I wojny światowej.
W 1998 r. po reformie samorządowej, Muzeum Lotnictwa Polskiego stało się instytucją kultury województwa małopolskiego.
W 2003 r otwarto ekspozycję „Swego nie znacie – Magazyny Historii” w dawnym garażu 2 Pułku Lotniczego, oraz zarejestrowano lądowisko Kraków-Czyżyny (EPKC) obejmujące zachowany fragment pasa startowego.
W 2004 r. odbył się 1.Małopolski Piknik Lotniczy.
W 2005 r. przekazano do użytkowania dwa nowe metalowe hangary łukowe i w jednym z nich siedzibę znalazła Sekcja Lotnictwa Policji KWP.
Wielkim wydarzeniem w dziejach muzeum było otwarcie w dniu 10.09.2010 r. Gmachu Głównego muzeum, którego budowa rozpoczęła się w 2008 r.
W 2014 r w stulecie wybuchu Wielkiej Wojny w zmodernizowanym Małym Hangarze otwarto ekspozycję „Skrzydła Wielkiej Wojny – Małopolska 1914-2014”.
Pomimo trwającej jeszcze pandemii w 2021 r. otwarto nową ekspozycję stałą „Skrzydła i Ludzie XX wieku”, stworzoną w ramach projektu: „Rewaloryzacja zespołu zabytkowych budowli inżynierii dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny wraz z adaptacją na potrzeby Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie”.
W 2022 r. muzeum zrealizowało kilka zadań w zakresie zadań działań konserwatorskich: renowacja szybowca Salamandra, rekonstrukcja samolotu amatorskiego Prząśniczka i renowacja kolekcji samolotów amatorskich, zakończenie renowacji samolotu odrzutowego MiG-19. Zbiory muzeum zostały również wzbogacone o nowe eksponaty, z których najbardziej interesującymi są: samolot odrzutowy Bielik, amatorski samolot J-2 Polonez i samolot – legenda F-4E Phantom II. Muzeum było również aktywne w obszarze edukacyjnym, organizując szereg wystaw oraz reorganizując przestrzeń wystawienniczą. Jednym z ciekawszych działań w tym zakresie jest prezentacja samolotów w pijalni wód mineralnych w Krynicy oraz nowa wystawa w hallu Gmachu Głównym muzeum. Do godnych uwagi działań należy również zaliczyć uruchomienie modelarni, w której muzeum stara się zarazić pasją do lotnictwa dzieci i młodzież. W ramach obchodów Święta Lotnictwa Polskiego i 90. rocznicy zwycięstwa Żwirki i Wigury w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1932 zorganizowano dwudniową imprezę połączoną z pokazami lotniczymi, w których udział wzięło ponad 20 tys. osób.
Rok 2023 dla muzeum był rokiem wyjątkowym, nie tylko ze względu na jubileusz, ale również ze względu na rozpoczęcie nowej inwestycji jaką jest budowa hangaru ekspozycyjnego. W mijającym roku muzeum zorganizowało szereg wydarzeń edukacyjnych. Zakończono renowację szybowców Wrona i Komar pozyskano również kilka nowych eksponatów m.in. samoloty Wilga i Orka oraz kilka dużych makiet samolotów. Na uwagę zasługuje zakup repliki szybowca Wrona, który był prezentowany w locie podczas pokazów w Nowym Targu oraz w Białce Tatrzańskiej i wzbudził wielkie zainteresowanie wśród publiczności.
Muzeum wydało również pierwszą w swojej historii monografię oraz rozpoczęło nową serię wydawniczą, której celem jest prezentacja statków powietrznych znajdujących się w zbiorach muzeum.
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie od lat należy do światowej czołówki muzeów lotniczych na świecie i jest jednym z najlepszych w Polsce promotorów lotnictwa. Dowodem tego jest liczba 140 tys. osób corocznie odwiedzających krakowską placówkę.